Follow me on Twitter RSS FEED

TV-ONLINE

LUAHAN SI MUSLIMIN ke-2

Posted in
sambungan..

Mata berkelip-kelipan,ntah pandang siapa jejaka ni,sambil mengambil makanannya..

Assaddul pergi mengambil makanan sambil tersenyum,tiba-tiba..dia terhenti seketika,melihat hadapan matanya..

apakah dia.?.sunyi di hati masih tidak terperi,sunyi suasana,masih boleh di cari..

absyar pon ketuk bahu assaddul dengan pinggan" hoi,wat pa ni..haha,ko tengok apa,lambatla ko,aku nak lalu tepi sikit,ish2 dak ni"

tersentak pandangn asssaddul dengan ujaran dari absyar..(hadi ko ni ..aih,aku tengah syok) berbisik hatinya.

selepas semuanya selesai membeli makanan masing-masing,mereka pon duduk di tempat yang di pilih mereka..tapi..assaddul masih mengambil lauk,masih terpinga-pinga..

apakah yang membuatkan assaddul terhenti dan melihat di depannya..?adakah bende pelik..

sewaktu di kaunter bayaran..

mai dik,mai sini..ya,em,( mak cik leha) ketua cashier.

berapa cik? tanya Assaddul kepada mak cik leha. 'ok, rm 3.50 dik'( mak cik leha berkata)

wah murahnya ( bisik hati assaddul)
sedang hendak keluarkan duit dari dompetnya..tiba-tiba

datanglah seorang perempuan yang sejuk di pandang, solehah rupanya, berada di sebelah Assaddul..

lantas,assaddul terpaku sebentar..lalu assaddul menundukkan pandangannya lalu memberi duit kepada mak cik leha dan pergi dengan tundukkan yang rendah..

hatinya bergetar,takut kerana apa yang dilihatnya dan perasaan yang tidak menentu tetapi,assaddul bebrisik di dalam hatinya..

sesungguhnya,aku di duga olehMu ya Allah..aku tabah dan sabar keranaMu. ( bisik hati assaddul)

kemudian,mereka pon makan bersama-sama..

Sofi bertanya kepada hadi,'' di,oh di, tadi kat kaunter tu ada awek cun,tudung labuh,comey pulo tu..hah,ko tak nak ka...haha?''

Hadi" oh yeke,...mana2...aduh,kenapa la tak beritahu aku..aih dak ni"sambil matanya melilau-lilau..

Zubir.."ala di,ko ni cakap je,tapi tak nak wat pon,..klo berani p la jumpa gadis yang ko suka,kata cun ,comey,solehah..p la jumpa..tol x kawan2"

kawan-kawan" hah tol2..apelah ko ni"

mereka pon gelak-gelak sampailah tamat makan tengaharinya..kemudian mereka pon bergerak menuju ke kelas..

ketika dalam perjalanan tu..Zubir bertanya kepada Assaddul

'hai orang yang pendiam,apakah jenis perempuan idaman ko""ko tidak suka perempuan ka,kat sini banyak sangat aweks tau.."

"hei assaddul mengapalah ko tak mahu cari tegok mad tu dah ada,bahagia dah ngan aweks die..tengok ali,dah ade aweks,osman pon dah ada..hadi pula,hah,lagilah,dah nak dapat ..mata dia tu pantang ja jumpa aweks cun,cepat ja,nak kejar.."kata salim

maka Assaddul pon menjawab di hatinya" bukannya aku tak nak,bukannya aku takut tidak berjumpa jodoh,tetapi aku menunggu bidadariku,aku menunggu sinaran mutiara hidupku yang akan sentiasa aku pimpinnya ke syurga,yang sentiasa taat kepada ku,yang sentiasa taat kepada Allah s.w.t..yang sentiasa sayangkan agamanya,yang sentiasa senyum untuk diriku dan anak-anakku,yang sentiasa memahamiku, dan menjadi pelengkap tulang rusuk kiriku yang di tentukan oleh Allah..bukanlah aku tidak mahu perempuan cantik,tetapi aku mahu perempuan yang cantik akhlaknya,bukan ku tidak mahu perempuan yang comey,tapi aku mahu perempuan comey seluruh agama dan akhlaknya sejurus dengan rupa yang dikurniakan olehNya ..bukan ku tidak mahu pandang perempuan-perempuan itu,tetapi aku akan memandang perempuan yang halal untuk aku selama-lamanya nanti,bukan aku tidak mahu mencari wanita atau perempuan untukku, kerana aku tahu kerana perempuan mujahidah yang aku tunggu itu sudah dekat dengan ku,sudah ditetapkan oleh Allah untuk ku kerana agamanya,akhlaknya,keturunannya,rupanya hanyalah untukku.."

"wahai rakanku,sekiranya,tundukku bila di hadapan wanita-wanita solehah itu adalah satu bualan kamu, tetapi bagi aku tidak kerana tundukkan pandangan ku itu adalah kemenangan aku syahid kerana Allah,tundukkan aku itu adalah suruhan Allah, kerana tundukkan itulah,yang akan menemukan aku dengan mujahidahku,kerana tundukkan aku itulah yang akan membahagiakan aku dan zaujahku di dunia dan di akhirat kelak..sambil tersenyum" ( BISIK HATI assaddul sambil tersenyum)..

0 comments:

Post a Comment