Follow me on Twitter RSS FEED

TV-ONLINE

BERSATU TEGUH DAN TEGUHKAN AGAMAMU.

Posted in
Assalamualaikum..
Alhamdulillah, dan bersyukur kerananye masih d panjangkan umur kita, dan diri saya ,meneruskan titah taat kita kepada Allah,beribadah kepadanya,seluruh jiwa raga kita.Kerana,jiwa raga kita adalah kepunyaan yang Maha Esa..

Alhamdulillah, kita masih lagi boleh bekerja,sihat sentiasa melakukan segala urusan dunia kita,tetapi kita sering lupa,alpa dengan kebenaran ,halal dan haram,urusan kita itu,.dan lupa pd urusan akhirat kita..

sebenarnya,untuk entry kali ni, penuh berbeza..entry kali ini adalah untuk kita berforum ya.,tajuknya,bersatu teguh dan teguhkan agama mu,.

di sebelah kanan blog ini, anda di beri ruang untuk beri pendapat berkaitan dgn tajuk di atas,iaitu di shoutmix itu,.dan hendaklah tulis nama anda..dan sekiranya mahu bertanyakan sesuatu maka,di bolehkan juga..segala pendapat,atau apa-apa komen,prtanyaan,jawapan kemuskilan,..bole taip di shoutmix chart ..

semoga anda semua,di rahmatiNya..




HEMBUSAN TERAKHIR ke -2

Posted in
video

Sambungan...



A034

Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan); maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka dikemudiankan walau sesaatpun, dan tidak dapat pula mereka didahulukan. (Al-A'raaf 7:34)




2 minggu kemudian..

Suasana sunyi sepi,di kampung,angin bertiup sejuk keheningan ,berterbangan daun-daun pokok menutupi muka bumi..

oii,marilah..( sapa ?)
oii, sinilah ( sapa )

Ahmad dan Usop: Pergi ke tepi pantai sambil ketawa dan bergurau..menuju ke seseorang yang sedang sibuk menolong melebarkan layang-layang di angkasa udara..

begini dik,jika nak men layang-layang ni kenelah pandai mennya,bila sudah nek jangan gulung talinya,nanti putus,maka,biarlah kita lepaskan sedikit tali ato benang ni supaya tidak tegang dan biar die terbang ( sambil senyum ) saipakah dia?)

budak-budak; terima kasih bang..sambil bersalam dan mencium tangan abang yang mengajarinya..

Rupa-rupanya,itulah dia Apis..yang berdiri melihat budak-budak bermen layang-layang..

Tersenyum lebar wajah Apis,Ahmad dan Usop..sambil melihat laut yang tenang..

Apis: Aku suka melihat budak-budak tu men,layang -layang tu seperti kita,bila kita berada di atas sentiasa megah,gembira,kerana dia kita berada di atas,tapi kita akan sentiasa gusar ,takut,bilakah kita akan jatuh kebawah,adakah kita akan jatuh,ato tidak akan jatuh..sapa tahu,..semunya terpulang pada diri kita,orang yang men layang -layang tu umpama iman kita,iman kita yang kawal kita ,sama ada akan sentiasa kat atas ato akan jatuh ke bawah.

Ahmad: em betol ckp hang tu..aku setuju..tapi kenapa layang-layang tu takut ke bawah pula..
Usop; ha ah la,ikut logik juga ek,cuba korang pikir eh,kalo angin tak da,maka akan jatuh juga,layang-layang tu..
Apis,benar ..tapi,layang-layang takut jatuh ke bawah,takut..takut jika lau,tidak akan nek semula,tidak akan nek sampi bila-bila..( sambil tersenyum )

Apis: em,jika ,kubur tu sentiasa bersih nanti,mestilah korang kan rupanya..sentiasa potong rumput,cat putih batu nisan dan
semunyala,mesti ceriakan ,sejuk ja hati ,aku melihat dan duduk kat situ..
Usop:kenapa pula,dah tu kan keje kita,.memangla kene bagi bersih sentiasa..
Ahmad :mestilah bersih,tak kan la,nak wat endah-tak endah ja..

Kemudian,Apis pon mengajak mereka pergi berjalan tepi pantai..

Dalam perjalanan tu,Apis melihat pak samad menarik perahunya nek ke darat,dan Apis terus menolong..

Apis: tak pa pak cik,meh saya tolong..
Pak samad; terima kasih nak..

mereka pon tolak,dan akhirnya berjaya menarik perahu sampai ke darat tidak jaoh dari air..

Pak Samad; terima kasihlah ya,terima kasih banyak,mudah-mudahan Allah melindungi kamu sentiasa.

Apis: tak palah cik,bende kecik ja..( senyum )

Mereka bertiga pon meneruskan lagi ,berjalan di tepi pantai sambil melihat karenah orang-orang di tepi pantai..

Apis; hah,aku baru ingat,aku nak p tolong ayah aku beli kelapa..tak palah,jumpa lagila kawan..esok kat kubur..

Ahmad & Usop : ok,beklah..jumpa nanti..

Apis pon bersegera,pulang ke rumahnya..setibanya di rumah,apis berjumpa ayahnya,dan mengambil duit yang di beri bapanya..

Kemudian ,dia pon pergi ke kedai,..

Di kedai:

Cik Mon ; Hah pis mana hang p,lama tak jumpa

Apis; oo,ada je kat sini cik mon..cik mon,saya nak kelapa parut ,satu..bole

Cik Mon: sat na..'( sambil memotong kelapa )

Apis pon berpusing di rak-rak melihat -lihat,jika ada yang boleh di belinya..

cik Mon: ala terlupa pula nak mek plastik kat kotak dalm stor tu..sat pis..

Apis: tak pa-tak pa,biar saya p mek,kat mana ( sambil melihat cik mon yang sedang parut kelapa)

Cik MON: tengok kat setor depan tu dalam kotak..

Apis:oo,setor sebelah jalan sana ka..ok,sat na..saya p amek ..


Tiba-tiba..


Prakkkk..Bummmmmm!!!Allah ( jeritan suara )


Cik Mon terkejut ,dengan bunyi yang kuat..lalu,caik mon pandang ke arah jalan se arah berhadapan dengan stornya..terkejut...

Astaghfiru.......................( jerit cik mon )

ya Allah ,Apis( jerit cik mon,terus bergegas mendapatkan Apis yang sudah terlantar di atas jalan)

Rupa-rupanya ( Apis di langgar oleh kereta dan terhumban jaoh 30 meter dari tempat kejadian )

Darah berlumuran tersebar ke jalan ..Orang ramai mengurungi kawasan kejadian.

Apis di pangku oleh Pak Yusof,sambil dicuba mengajar Apis untuk ucapkan shahada..tapi kelihatan,apis tidak sedarkan diri,darah terus menerus kuar dari seluruh tubuhnya.Wajahnya kelihatan tersenyum dan air mata kelihatan keluar di mata kanannya

Ahmad dan usop terkejut dengan berita kemalangan itu,lalu terus pergi ke tempat kejadian..
setibanya di sana,mereka terus mendapatkan Apis,sambil berteriak mengeluarkan air mata..Ya Allah,apa dah jadi ni..( jerit Ahmad )


Semua orang yang melihat kat situ,sebak di dada dengan kejadian yang berlaku,ramai yang menangisi apa yang berlaku ke atas Apis..

Apis tidak bergerak satu pon,tapi wajahnya sentiasa ceria,senyum dan tidak kelihatan seperti tidak sakit .




Usop & Ahmad; cuba menyuruh Apis mengucap..

Apis :hanya mampu ngucap dengan perlahan saja..setelah tamat mengucap,..die pon berkata ,ingat kita akan berjumpa mad ,sop esok..kemudian hembusan terakhir di hembuskan oleh Apis..




video




A057


Tiap-tiap diri (sudah tetap) akan merasai mati, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Kami (untuk menerima balasan). (Al-'Ankabuut 29:57)

Surat yang di tulis oleh Apis, di dalam poket seluarnya:

Wahai teman,sesungguhnya,hembusan terakhir aku adalah kerana Allah,
sesungguhnya pemergianku adalah kerana Allah,
sesungguhnya senyuman aku adalah kerana Allah
sesungguhnya tolong aku kepada orang adalah kerana Allah
sesungguhnya sakit aku adalah peringatan dari Allah
sesungguhnya,masa yang ada bersama adalah masa yang dipinjaman kepada aku dari Allah
sesungguhnya,kataku berjumpa di waktu esok adalah kerana kubur itu Tempat ku ,Hamba Allah
sesungguhnya,ketawa dan gurauan ku adalah kerana aku ingin pergi selamanya kepada Allah..
oleh itu,
janganlah kamu tangisi pemergian ku teman
janganlah sedih dan kecewa teman
janganlah kamu kesal atas kesilapan yang telah ko lakukan pada ku teman
janganlah ko mengingati perkara ya aku sudah redhai teman
janganlah kamu berputus asa kerana ketiadaanku teman..
kerana
kamu juga akan bertemu aku di taman syurga nanti
kerana amalanmu ,pekerjaan mulia kamu yang kamu lakukan di dunia teman,
teruskanlah amalan kamu teman,..teruskan,janganlah terhenti di tengah jalan walaupon ketiadaan ku teman..
kerana sesugguhnya,kerana pekerjaan kamu dan keihklasan kamu itulah membawa kita bertemu di syurga nanti.



HEMBUSAN TERAKHIR

Posted in
Sejuk angin berderu menrbangkan kertas-kertas dan plastik yang bertaburan di tepi pantai Teluk Penghujung. DI atas jeti terdapat :

Ahmad: Assalamualaikum Nur , wat apa termenung jaoh tu?
Nur: Waalaikumussalam..ya ahmad, oh,tiadalah,sja ja aku dok pikir pasai laut ni..ko apa habaq?lama tidak berjumpa..( sambil senyum )
Ahmad : Alhamdulillah,sihat hendaknya..aku bese lah,buzy sangat dok keja je..em,..laut..kenapa dengan laut..ko nak p tangkap ikan ka..haha
Nur : Tak da lah..saja ja lihat laut,tenang hati aku..
Ahmad : Macam ada masalah ja ( muka pelik )
Nur : Tak da lah, aku ok ja..bese2 ja..sihat..hehe( ketawa)
Ahmad : kalo gitu,mai p kedai pak Hasan,minum-minum kopi dulu..haha,nanti tenangla,hati ko tu..haha( ketawa )
Nur ; Bole juga ( senyum )
tamat

Di kawasan kubur,.Usop dan Apis sedang membersihkan kawasan kubur.

Usop: weh ko bawa air tak?aku dahagalah..
Apis: Aih,sabar la sop,tinggal sikit lagi ni,rumput tu sikit ja,p la wat keje,nanti kita p minum la..
Usop: Aku penatlah,tak palah ko la wat keje tu,sikit pon je kan..
Apis: emmm,yela,aku wat..

Apis pon wat kejenye membersihkan rumput-rumput yang berada di atas kubur orang islam..manakala,usop dok berehat sambil mengipas-ngipas dirinya dengan topinya.

Apis : Assalamualaikum ya ahli kubur,saya ingin membersihkan kubur kamu semua..( bisik hatinya )
InsyaAllah,esok lusa aku akan datang ( bisik hatinya )

Usop: weh pis,dah siapkan,mai la sini

Apis tersentak,lalu pandang kepada usop sambil senyum..

selepas selesai keje-keje pembersihan kubur,mereka pon berkemas barang dan pergi ke kedai pak Hasan..
Di sana, mereka pon bertemu dengan Ahmad dan Nur..dan bersalaman kemudian duduk bersama..

Nur : apa habaq korang? korang dari mana?
Usop : kami dari keje tadi,bersihkan kawasan kubur tadi..
Ahmad ; oh yaka,baguslah..keje mulia kamu ni..
Apis: Wak,tolong bagi teh tarik 1,..ko sop nak apa?
Usop: Aku nak teh halia jela..

Pak Hasan..ok,makan tak mau ka..

Usop & Apis : geleng-geleng kepalanya..

pak Hasan pon p ke dapur membuat air..

Ahmad : tadi aku jumpa Nur ni tepi pantai,termenung jaoh..haha,entahlah kenapa dia ni..
Apis : oh yaka,em,kenapa Nur..dok tepi pantai, saja nak rehat-rehat ka..ato nak rilis tension..ek dalam b.i..hehe
Usop: ha,btoi-btoi,dalam b.i tension ,hah tol la lagu tu..haha ( ketawa )
Nur : eh,tak da lah,aku melihat laut tu,pikiaq sikit..apa pasai laut ni tidak berhenti bergerak..macam kita berhenti
gerak..
Usop : ko biaq btoi Nur..kalo jadi cam tu,kiamat tandanya Nur..ko ni waras kok enggak waras..( ketawa )
Nur ; Entahlah..( tunduk pandangannya,melihat air teh o yang di odernya tadi )
Apis : Aku rasa ko macam ada masalah ja..cubalah ce cite kat kami ( senyum )
Nur : aku rasa aku nak p jaohla..
Ahmad : p mana Nur,ko ni pelik-pelik jela..
Nur: aku nak p tinggalkan korangla ( sambil pandang ke arah laut )
Usop: lor,dah kenapa pula budak ni..awat hah,ko ni..p mana,setakat p luaq negeri, bolelah,mana,habaq na,k.l? melaka? london? ( muka pelik )
Nur : aku nak tinggalkan dunia ni..

mereka terkejut,..sambil berkata : Astagfirullah Nur,istighfar banyak-banyak..napa ko ni?mengucap Nur,ngucap..



video



Nur : menitis air matanya..
Ahmad,Usop,dan Apis terkedu melihat air mata keluar dari Nur..terpaku sambil tertanya-tanya,kenapa?

Nur bangun dan bayar airnya kepada Pak Hasan dan pergi sahaja..Mnakala,kawan-kawannya terdiam dan tertanya-tanya..apa yang telah terjadi,kenapa Nur bersikap begitu..

1 bulan kemudian,

Apis pergi ke kubur seperti biasa membersihkan kubur-kubur.Membersihkan kubur-kubur dengan hati yang tenang dan gembira.Apis hanya senyum sahaja smabil membuat kerjanya..

Berita Nur sudah tidak didengari oleh Apis..Mungkin Nur telah pergi ke luar mencari keredhaanNya..( bisik hati Apis)

Selesai sja,kerja,.Apis pon pergi ke kebun menolong Usop dan Ahmad membersihkan kebun..

Apis; eh,tak pa,biaq aku wat ja..meh sini ,biaq aku angkat,ko sapu situ ja..ya..
Ahmad: lo,gitu pula,ok,..watlah..( senyum )
Usop : Mai sini tolong aku, angkat kayu-kayu ni..cepatlah.( muka menjeling )
Apis ; OK-ok,aku datang..mana sop?
Usop: ni angkat p buang sana..
Apis; Boleh-boleh..lagi sop apa lagi..?
Usop; aik nak lagi ?em,tu p tebang pokok yang dah mati tu.
Apis ; ok sop, ( senyum )
Usop ( pelik) sambil menggaru kepalanya,tertanya apis kenapa pula rajin ni.

Selesai potong pokok mati,apis terus jumpa Ahmad,
Apis ; boleh aku tolong,ko ade lagi tak keje?
Ahmad: Em,bole juga,ko leh manjat pokok tu tak,mek buah tu..
Apis hanya menganguk kepalanya dan senyum..dan teringat lagu menanti di...dalam hatinya



video


setelah berada di puncak:
Apis: weh korang,nak yang mana,buah yang mana..
Ahmad : cari yang kuning hijau..

rupanya,buah kelapa

Apis:ok ambil ni sambil senyum, ( lontar buah ke bawa )
Ahmad,: hati-hati licin tu
Apis : tak da papalah,demi korang ,aku wat ni..
Usop ;yola,tu jaga-jaga diri ko tu,pegang kuat-kuat..
Apis : ha bekkla bos...sambil tersenyum..banyak ni aku dapat,nah mek ni,tangkap..hhuhu..
nah mek lagi ,nah mek lagi..tangkap sop,tangkap mad..sambil tersenyum..

PRAKKKKKK!!!!!!Arghhhhhhhhhh!!!
( pelepah yang di pegang tercabut dari pokoknya, Apis ????)

Terjatuh dan terkaku Ahmad dan Usop..melihar darah melimpah kuar dari kepala Apis..
di benak fikiran Apis ,masih terbayang part lagu menanti di barzakh..

jantung berdegup kencang,
menantikan malaikat datang,
menggigil ketakutan dalam pekat di pandangan..

ku meminta di hidupkan semula,
agar dapat ke dunia nyata,..

Ahmad dan Usop pergi cepat mendapatkan Apis ,sambil berlinangan air mata mereka..membasahi pipi..
Ahmad pergi memanggil orang kampung untuk mendapatkan pertolongan..Tetapi,Tetapi
Apis hanya tersenyum terbaring sambil melihat Usop dan Ahmad,terbaring kaku di tepian buah yang bertaburan sebelahnya..Usop cuba mengelap darah yang kuar dari kepala dan dada Apis sambil air matanya kuar membasahi pipi,die merasa menyesal kerana mempergunakan rakannya itu bagi menyelesaikan kerje-kerje nya..

Tapi Apis hanya tersenyum,dan berkata
Jangan risau aku baik-baik saja ( senyum )

Terkulai tangan dan kaki nya,tidak bergerak,yang bergerak hanayalha darah yang membasahi baju dan tanah..

Ambulance sampi,mengangkat Apis terus di bawa ke Hospital Alos Star...

sambung....







LUAHAN SI MUSLIMIN ke-2

Posted in
sambungan..

Mata berkelip-kelipan,ntah pandang siapa jejaka ni,sambil mengambil makanannya..

Assaddul pergi mengambil makanan sambil tersenyum,tiba-tiba..dia terhenti seketika,melihat hadapan matanya..

apakah dia.?.sunyi di hati masih tidak terperi,sunyi suasana,masih boleh di cari..

absyar pon ketuk bahu assaddul dengan pinggan" hoi,wat pa ni..haha,ko tengok apa,lambatla ko,aku nak lalu tepi sikit,ish2 dak ni"

tersentak pandangn asssaddul dengan ujaran dari absyar..(hadi ko ni ..aih,aku tengah syok) berbisik hatinya.

selepas semuanya selesai membeli makanan masing-masing,mereka pon duduk di tempat yang di pilih mereka..tapi..assaddul masih mengambil lauk,masih terpinga-pinga..

apakah yang membuatkan assaddul terhenti dan melihat di depannya..?adakah bende pelik..

sewaktu di kaunter bayaran..

mai dik,mai sini..ya,em,( mak cik leha) ketua cashier.

berapa cik? tanya Assaddul kepada mak cik leha. 'ok, rm 3.50 dik'( mak cik leha berkata)

wah murahnya ( bisik hati assaddul)
sedang hendak keluarkan duit dari dompetnya..tiba-tiba

datanglah seorang perempuan yang sejuk di pandang, solehah rupanya, berada di sebelah Assaddul..

lantas,assaddul terpaku sebentar..lalu assaddul menundukkan pandangannya lalu memberi duit kepada mak cik leha dan pergi dengan tundukkan yang rendah..

hatinya bergetar,takut kerana apa yang dilihatnya dan perasaan yang tidak menentu tetapi,assaddul bebrisik di dalam hatinya..

sesungguhnya,aku di duga olehMu ya Allah..aku tabah dan sabar keranaMu. ( bisik hati assaddul)

kemudian,mereka pon makan bersama-sama..

Sofi bertanya kepada hadi,'' di,oh di, tadi kat kaunter tu ada awek cun,tudung labuh,comey pulo tu..hah,ko tak nak ka...haha?''

Hadi" oh yeke,...mana2...aduh,kenapa la tak beritahu aku..aih dak ni"sambil matanya melilau-lilau..

Zubir.."ala di,ko ni cakap je,tapi tak nak wat pon,..klo berani p la jumpa gadis yang ko suka,kata cun ,comey,solehah..p la jumpa..tol x kawan2"

kawan-kawan" hah tol2..apelah ko ni"

mereka pon gelak-gelak sampailah tamat makan tengaharinya..kemudian mereka pon bergerak menuju ke kelas..

ketika dalam perjalanan tu..Zubir bertanya kepada Assaddul

'hai orang yang pendiam,apakah jenis perempuan idaman ko""ko tidak suka perempuan ka,kat sini banyak sangat aweks tau.."

"hei assaddul mengapalah ko tak mahu cari tegok mad tu dah ada,bahagia dah ngan aweks die..tengok ali,dah ade aweks,osman pon dah ada..hadi pula,hah,lagilah,dah nak dapat ..mata dia tu pantang ja jumpa aweks cun,cepat ja,nak kejar.."kata salim

maka Assaddul pon menjawab di hatinya" bukannya aku tak nak,bukannya aku takut tidak berjumpa jodoh,tetapi aku menunggu bidadariku,aku menunggu sinaran mutiara hidupku yang akan sentiasa aku pimpinnya ke syurga,yang sentiasa taat kepada ku,yang sentiasa taat kepada Allah s.w.t..yang sentiasa sayangkan agamanya,yang sentiasa senyum untuk diriku dan anak-anakku,yang sentiasa memahamiku, dan menjadi pelengkap tulang rusuk kiriku yang di tentukan oleh Allah..bukanlah aku tidak mahu perempuan cantik,tetapi aku mahu perempuan yang cantik akhlaknya,bukan ku tidak mahu perempuan yang comey,tapi aku mahu perempuan comey seluruh agama dan akhlaknya sejurus dengan rupa yang dikurniakan olehNya ..bukan ku tidak mahu pandang perempuan-perempuan itu,tetapi aku akan memandang perempuan yang halal untuk aku selama-lamanya nanti,bukan aku tidak mahu mencari wanita atau perempuan untukku, kerana aku tahu kerana perempuan mujahidah yang aku tunggu itu sudah dekat dengan ku,sudah ditetapkan oleh Allah untuk ku kerana agamanya,akhlaknya,keturunannya,rupanya hanyalah untukku.."

"wahai rakanku,sekiranya,tundukku bila di hadapan wanita-wanita solehah itu adalah satu bualan kamu, tetapi bagi aku tidak kerana tundukkan pandangan ku itu adalah kemenangan aku syahid kerana Allah,tundukkan aku itu adalah suruhan Allah, kerana tundukkan itulah,yang akan menemukan aku dengan mujahidahku,kerana tundukkan aku itulah yang akan membahagiakan aku dan zaujahku di dunia dan di akhirat kelak..sambil tersenyum" ( BISIK HATI assaddul sambil tersenyum)..