Follow me on Twitter RSS FEED

TV-ONLINE

HEMBUSAN TERAKHIR

Posted in
Sejuk angin berderu menrbangkan kertas-kertas dan plastik yang bertaburan di tepi pantai Teluk Penghujung. DI atas jeti terdapat :

Ahmad: Assalamualaikum Nur , wat apa termenung jaoh tu?
Nur: Waalaikumussalam..ya ahmad, oh,tiadalah,sja ja aku dok pikir pasai laut ni..ko apa habaq?lama tidak berjumpa..( sambil senyum )
Ahmad : Alhamdulillah,sihat hendaknya..aku bese lah,buzy sangat dok keja je..em,..laut..kenapa dengan laut..ko nak p tangkap ikan ka..haha
Nur : Tak da lah..saja ja lihat laut,tenang hati aku..
Ahmad : Macam ada masalah ja ( muka pelik )
Nur : Tak da lah, aku ok ja..bese2 ja..sihat..hehe( ketawa)
Ahmad : kalo gitu,mai p kedai pak Hasan,minum-minum kopi dulu..haha,nanti tenangla,hati ko tu..haha( ketawa )
Nur ; Bole juga ( senyum )
tamat

Di kawasan kubur,.Usop dan Apis sedang membersihkan kawasan kubur.

Usop: weh ko bawa air tak?aku dahagalah..
Apis: Aih,sabar la sop,tinggal sikit lagi ni,rumput tu sikit ja,p la wat keje,nanti kita p minum la..
Usop: Aku penatlah,tak palah ko la wat keje tu,sikit pon je kan..
Apis: emmm,yela,aku wat..

Apis pon wat kejenye membersihkan rumput-rumput yang berada di atas kubur orang islam..manakala,usop dok berehat sambil mengipas-ngipas dirinya dengan topinya.

Apis : Assalamualaikum ya ahli kubur,saya ingin membersihkan kubur kamu semua..( bisik hatinya )
InsyaAllah,esok lusa aku akan datang ( bisik hatinya )

Usop: weh pis,dah siapkan,mai la sini

Apis tersentak,lalu pandang kepada usop sambil senyum..

selepas selesai keje-keje pembersihan kubur,mereka pon berkemas barang dan pergi ke kedai pak Hasan..
Di sana, mereka pon bertemu dengan Ahmad dan Nur..dan bersalaman kemudian duduk bersama..

Nur : apa habaq korang? korang dari mana?
Usop : kami dari keje tadi,bersihkan kawasan kubur tadi..
Ahmad ; oh yaka,baguslah..keje mulia kamu ni..
Apis: Wak,tolong bagi teh tarik 1,..ko sop nak apa?
Usop: Aku nak teh halia jela..

Pak Hasan..ok,makan tak mau ka..

Usop & Apis : geleng-geleng kepalanya..

pak Hasan pon p ke dapur membuat air..

Ahmad : tadi aku jumpa Nur ni tepi pantai,termenung jaoh..haha,entahlah kenapa dia ni..
Apis : oh yaka,em,kenapa Nur..dok tepi pantai, saja nak rehat-rehat ka..ato nak rilis tension..ek dalam b.i..hehe
Usop: ha,btoi-btoi,dalam b.i tension ,hah tol la lagu tu..haha ( ketawa )
Nur : eh,tak da lah,aku melihat laut tu,pikiaq sikit..apa pasai laut ni tidak berhenti bergerak..macam kita berhenti
gerak..
Usop : ko biaq btoi Nur..kalo jadi cam tu,kiamat tandanya Nur..ko ni waras kok enggak waras..( ketawa )
Nur ; Entahlah..( tunduk pandangannya,melihat air teh o yang di odernya tadi )
Apis : Aku rasa ko macam ada masalah ja..cubalah ce cite kat kami ( senyum )
Nur : aku rasa aku nak p jaohla..
Ahmad : p mana Nur,ko ni pelik-pelik jela..
Nur: aku nak p tinggalkan korangla ( sambil pandang ke arah laut )
Usop: lor,dah kenapa pula budak ni..awat hah,ko ni..p mana,setakat p luaq negeri, bolelah,mana,habaq na,k.l? melaka? london? ( muka pelik )
Nur : aku nak tinggalkan dunia ni..

mereka terkejut,..sambil berkata : Astagfirullah Nur,istighfar banyak-banyak..napa ko ni?mengucap Nur,ngucap..






Nur : menitis air matanya..
Ahmad,Usop,dan Apis terkedu melihat air mata keluar dari Nur..terpaku sambil tertanya-tanya,kenapa?

Nur bangun dan bayar airnya kepada Pak Hasan dan pergi sahaja..Mnakala,kawan-kawannya terdiam dan tertanya-tanya..apa yang telah terjadi,kenapa Nur bersikap begitu..

1 bulan kemudian,

Apis pergi ke kubur seperti biasa membersihkan kubur-kubur.Membersihkan kubur-kubur dengan hati yang tenang dan gembira.Apis hanya senyum sahaja smabil membuat kerjanya..

Berita Nur sudah tidak didengari oleh Apis..Mungkin Nur telah pergi ke luar mencari keredhaanNya..( bisik hati Apis)

Selesai sja,kerja,.Apis pon pergi ke kebun menolong Usop dan Ahmad membersihkan kebun..

Apis; eh,tak pa,biaq aku wat ja..meh sini ,biaq aku angkat,ko sapu situ ja..ya..
Ahmad: lo,gitu pula,ok,..watlah..( senyum )
Usop : Mai sini tolong aku, angkat kayu-kayu ni..cepatlah.( muka menjeling )
Apis ; OK-ok,aku datang..mana sop?
Usop: ni angkat p buang sana..
Apis; Boleh-boleh..lagi sop apa lagi..?
Usop; aik nak lagi ?em,tu p tebang pokok yang dah mati tu.
Apis ; ok sop, ( senyum )
Usop ( pelik) sambil menggaru kepalanya,tertanya apis kenapa pula rajin ni.

Selesai potong pokok mati,apis terus jumpa Ahmad,
Apis ; boleh aku tolong,ko ade lagi tak keje?
Ahmad: Em,bole juga,ko leh manjat pokok tu tak,mek buah tu..
Apis hanya menganguk kepalanya dan senyum..dan teringat lagu menanti di...dalam hatinya





setelah berada di puncak:
Apis: weh korang,nak yang mana,buah yang mana..
Ahmad : cari yang kuning hijau..

rupanya,buah kelapa

Apis:ok ambil ni sambil senyum, ( lontar buah ke bawa )
Ahmad,: hati-hati licin tu
Apis : tak da papalah,demi korang ,aku wat ni..
Usop ;yola,tu jaga-jaga diri ko tu,pegang kuat-kuat..
Apis : ha bekkla bos...sambil tersenyum..banyak ni aku dapat,nah mek ni,tangkap..hhuhu..
nah mek lagi ,nah mek lagi..tangkap sop,tangkap mad..sambil tersenyum..

PRAKKKKKK!!!!!!Arghhhhhhhhhh!!!
( pelepah yang di pegang tercabut dari pokoknya, Apis ????)

Terjatuh dan terkaku Ahmad dan Usop..melihar darah melimpah kuar dari kepala Apis..
di benak fikiran Apis ,masih terbayang part lagu menanti di barzakh..

jantung berdegup kencang,
menantikan malaikat datang,
menggigil ketakutan dalam pekat di pandangan..

ku meminta di hidupkan semula,
agar dapat ke dunia nyata,..

Ahmad dan Usop pergi cepat mendapatkan Apis ,sambil berlinangan air mata mereka..membasahi pipi..
Ahmad pergi memanggil orang kampung untuk mendapatkan pertolongan..Tetapi,Tetapi
Apis hanya tersenyum terbaring sambil melihat Usop dan Ahmad,terbaring kaku di tepian buah yang bertaburan sebelahnya..Usop cuba mengelap darah yang kuar dari kepala dan dada Apis sambil air matanya kuar membasahi pipi,die merasa menyesal kerana mempergunakan rakannya itu bagi menyelesaikan kerje-kerje nya..

Tapi Apis hanya tersenyum,dan berkata
Jangan risau aku baik-baik saja ( senyum )

Terkulai tangan dan kaki nya,tidak bergerak,yang bergerak hanayalha darah yang membasahi baju dan tanah..

Ambulance sampi,mengangkat Apis terus di bawa ke Hospital Alos Star...

sambung....







0 comments:

Post a Comment